استفاده از مواد آسیابی در سیستم های راهگاه گرم – قسمت دوم

در بخش اول این مقاله بررسی کردیم که چگونه وجود مواد آسیابی استفاده از سیستم های راهگاه گرم را به چالش میکشاند و چگونه میتوان این مشکل را با بکارگیری فیلترهای مخصوص تا حدودی حل کرد و مزایا و معایب این روش را نیز با هم بررسی کردیم. در این بخش قصد داریم بررسی کنیم انتخاب نوع سیستم راهگاه گرم چه تاثیری در روند استفاده از مواد آسیابی در اجزای سیستم راهگاه گرم دارد و چگونه میتوان با انتخاب نوع سیستم مناسب، امکان استفاده از موادآسیابی را فراهم کرد.

هم چنین بخوانید: مزایای سیستم راهگاه گرم

منیفولدهای هات رانر به دلیل برخورداری از کانالهای قطور عبور مواد مذاب، معمولا مشکلی رو در این خصوص بوجود نمی آورند و مانع اصلی سر راه استفاده مواد آسیابی در سیستم های راهگاه گرم نازل و گیت های تزریق قالب است . از همین روی برای روشن تر شدن مسئله نازل ها را از نظر نوع گیت به ترتیب میزان استفاده از مواد آسیابی در آنها به سه دسته Open Gate، Pinpoint Gate و Valve Gate تقسیم میکنیم و این موضوع رو تک به تک مورد بررسی قرار میدهیم.

نازل های Open Gate :

گروه اول نازل ها Open Gate هستند. این نازل ها به دلیل داشتن مسیر عبور مذاب مستقیم و گیت نسبتا بزرگ شان، معمولا مناسب ترین نوع نازل برای استفاده مواد آسیابی به شمار میروند. گیت در این نازل ها در کوچکترین سایز آنها حداقل از 2mm شروع میشود. این بدین معنی است که در این نوع از نازل ها ذرات ناخالصی با ابعاد کمتر از 2mm بدون مشکل اجازه عبور دارند.

open gate

نازل های Pinpoint Gate :

دومین گروه نازلهای Pinpoint Gate است. مسیر عبور مذاب در این نوع نازل ها بر خلاف نوع قبلی مستقیم نیست و به خاطر اثر گیت خیلی کم که اتفاقا از خصوصیات و ویژگی های بارزشان نیز به شمار میرود، ابعاد گیت در این نازل ها خیلی کوچیک بوده و معمولا در کوچیکترین سایز این نازل ها از 0.8mm شروع شده و با بزرگ تر شدن سایز نازل این مقدار میتواند تا 3mm افزایش پیدا کند. این بدین معنی است که اگر نیاز داشته باشیم در این نازل ها از مواد دست دوم استفاده کنیم، باید ابعاد ذرات ناخالصی کمتر از این میزان باشد. که این مقدار را میتوان با استفاده از یک فیلتر قبل از منیفولد و با تنظیم مقدار مش بندی اون به مقدار دلخواه بدست آورد.

pin point gate

نازل های Valve Gate :

در نازل های Valve Gate یک قطعه مکانیکی به اسم  Needle توسط یک مکانیزم با یک حرکت خطی درون نازل به سمت عقب و جلو در زمان تزریق مسیر گیت نازل رو باز کرده و بعد از اتمام زمان تزریق مسیر گیت رو میبندد و این سیکل تا پایان فرآیند ادامه پیدا میکند.

دقیقا بخاطر وجود همین مکانیزم است که امکان استفاده از مواد آسیابی در این نازل ها به ندرت وجود دارد . زیرا که ذرات ناخالصی درون این مواد مانع حرکت Needle درون فضای نازل شده و در اصطلاح منجر به گیرپاژ شدن ولو میشود. البته میتوان با به کارگیری فیلتر با مش بندی مناسب قبل از ورودی منیفولد مانع از ورود ذرات به داخل سیستم شد و شرایط را برای استفاده از مواد آسیابی درون سیستم های ولو گیت نیز فراهم کرد.

Valve Gate

نتیجه گیری

پس در آخر میتوان اینگونه نتیجه گیری کرد که با بکار گیری فیلترهای مخصوص قبل از ورودی منیفولد با مش بندی مناسب و انتخاب هوشمندانه نوع سیستم، امکان استفاده از مواد آسیابی در سیستم های راهگاه گرم رو به وجود آورد و همزمان هم از مزایای این سیستم ها بی نصیب نماندو هم از قیمت ارزان مواد آسیابی بهره برد.

همچنین ببینید:مواد آسیابی قسمت دوم

Facebook
Twitter
Reddit
LinkedIn
Email
WhatsApp
Telegram